Bostäder i kollektivtrafiknära lägen i Skåne län

Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats

Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats.

Ladda ner diagramdata för Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats

Skriv ut diagram för Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/god-bebyggd-miljo/bostader-i-kollektivtrafiknara-lagen/skane-lan/

Nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats

Andel nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats.

Ladda ner diagramdata för Nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats

Skriv ut diagram för Nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/god-bebyggd-miljo/bostader-i-kollektivtrafiknara-lagen/skane-lan/

Hur människor transporterar sig mellan bostaden och olika målpunkter har en betydande påverkan på miljön. För att uppnå God bebyggd miljö är minskat bilresande en viktig faktor. Val av trafikslag för olika typer av resor styrs av hur bebyggelsen är lokaliserad och tillgängligheten till andra trafikslag än personbilen. För att människor ska välja kollektivt resande framför egen bil är närheten till kollektivtrafik från bostaden viktig. Miljömålsindikatorn följer upp andelen boende och nytillkomna bostäder i närheten av kollektivtrafikens knutpunkter.

Tillgången till kollektivtrafik i Skåne är oförändrad

Befolkningens tillgång till knutpunkter för kollektivtrafik varierar inom länet, samt inom och utanför tätort. År 2022 hade 80,9 procent av befolkningen inom tätort en knutpunkt inom 400 meter från bostaden, vilket kan jämföras med 83,8 procent för riket. Jämfört med 2014 har tillgången varit i stort sett oförändrad.

Kvinnor bor i högre grad än män i kollektivtrafiknära lägen, inom tätort är det ca 1 procent fler kvinnor än män och där trenden är oförändrad sedan 2014. Skillnaden mellan könen är inte lika tydlig utanför tätort. År 2022 bor ca 0,1 procent fler kvinnor i kollektivtrafiknära lägen jämfört med männen. Skillnaderna mellan könen motsvarar den skillnad som även syns i riket.

Av de nytillkomna bostäderna låg 86,3 procent inom 400 meter från en hållplats år 2022, vilket kan jämföras med 85,0 procent för riket. Trenden är ökande jämfört med år 2021 då motsvarande siffra för Skåne var 79,5 procent. Samtliga bostäders närhet till kollektivtrafikknutpunkter var i Skåne 78,1 procent år 2022, där andelen för riket jämförelsevis var 78,6 procent.

Metod

Se nationell sida.

Fördjupning

Se nationell sida.

Fördjupningstext för Skåne.

För att öka tillgången till kollektivtrafik behöver nytillkommen bebyggelse till stor del lokaliseras i stationsnära eller i kollektivtrafiknära lägen. Aktuella översiktsplaner underlättar kommunernas arbete med att ta fram planer för ny bostadsbebyggelse.

Om data

Typ av indikator enligt DPSIR:
Status (tillstånd)
Dataleverantör:
SCB

Agata Bar Nilsson Boverket agata.barnilsson@boverket.se

Ansvarig myndighet för indikatorn Bostäder i kollektivtrafiknära lägen: Boverket