Bostäder i kollektivtrafiknära lägen i Stockholms län

Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats

Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats.

Ladda ner diagramdata för Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats

Skriv ut diagram för Andel av befolkning inom tätort som bor inom 400 meter från hållplats

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/god-bebyggd-miljo/bostader-i-kollektivtrafiknara-lagen/stockholms-lan/

Nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats

Andel nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats.

Ladda ner diagramdata för Nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats

Skriv ut diagram för Nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/god-bebyggd-miljo/bostader-i-kollektivtrafiknara-lagen/stockholms-lan/

Hur människor transporterar sig mellan bostaden och olika målpunkter har en betydande påverkan på miljön. För att uppnå God bebyggd miljö är minskat bilresande en viktig faktor. Val av trafikslag för olika typer av resor styrs av hur bebyggelsen är lokaliserad och tillgängligheten till andra trafikslag än personbilen. För att människor ska välja kollektivt resande framför egen bil är närheten till kollektivtrafik från bostaden viktig. Miljömålsindikatorn följer upp andelen boende och nytillkomna bostäder i närheten av kollektivtrafikens knutpunkter.

Bostäder i kollektivtrafiknära lägen i Stockholms län

I Stockholms län har andelen av befolkningen som bor 400 meter från hållplats inom tätort legat på en relativt konstant hög nivå sedan 2014. Från år 2014 till 2019 har andelen ökat från 90,7 till 91,1. Under åren 2020–2021 har andelen fallit tillbaka men under 2022 har den börjat öka igen och hamnat på 90,6 procent. Andelen nytillkomna bostäder inom 400 meter från hållplats var 90,1 år 2014. Sedan dess har det ökat/ minskat under åren för att hamna på 92,2 år 2021. Under 2022 har andelen fallit tillbaka till 91,1. Tillgången till kollektivtrafik är störst i de större tätorterna, särskilt i länets mer centrala delar. Men även i andra kommuner med mindre tätorter är det en majoritet av antalet nya bostäder som lokaliserats inom 400 meter från hållplats.

För att öka tillgången till kollektivtrafik krävs en samordnad planering av kollektrafik och bostadsbebyggelse. En tydlig prioritering av kollektivtrafik över biltrafik är också nödvändig, även i områden som ligger mer perifert i tätorterna. De avtal som tecknats mellan staten, regionen och ett antal kommuner i Stockholms län genom Sverigeförhandlingen och Stockholmsförhandlingen innebär att kommunerna får satsningar i ny kollektivtrafik, mot att de åtar sig att bygga nya bostäder i kollektivtrafiknära lägen. Avtalen har bidragit till att fler nya bostäder har byggts i kollektivtrafiknära lägen inom länet. Avtalen gäller fem nya tunnelbanesträckningar, förlängning av Roslagsbanan in till Odenplan och en ny spårväg i Huddinge kommun.

Metod

Se nationell sida.

Fördjupning

Se nationell sida.

Om data

Typ av indikator enligt DPSIR:
Status (tillstånd)
Dataleverantör:
SCB

Agata Bar Nilsson Boverket agata.barnilsson@boverket.se

Ansvarig myndighet för indikatorn Bostäder i kollektivtrafiknära lägen: Boverket