Snabbladdare i Arvidsjaur gör det lättare att nå fjällen med elbil

En ny snabbladdare i Arvidsjaur ökar möjligheterna att ha elbil i hela landet. Den direkta klimatnyttan uppskattas till en besparing på 42 ton koldioxid per år tack vare att elen ersätter fossila drivmedel. Stödet från Klimatklivet på cirka en halv miljon kronor, var avgörande för att laddaren skulle komma på plats.

Sidan senast uppdaterad: 17 augusti 2021

Den nya publika laddstationen i Arvidsjaur har varit igång sedan hösten 2020. Utrustad med två laddpunkter – och 150 kilowatts kapacitet per laddpunkt – kan två elbilar ladda batteriet för ytterligare 30 mil på cirka trettio minuter. Det är upp till tre gånger snabbare jämfört med de laddare som fanns i kommunen tidigare.

– Vi vill att det ska vara både enkelt och möjligt att ladda bilen med förnybar el, och sedan en tid är det nu också möjligt i Arvidsjaur, säger Åke Persson på Skellefteå Kraft, som jobbar med att bygga ut ett nationellt laddnätverk.

Åke Persson, Skellefteå Kraft
Åke Persson, Skellefteå Kraft. Foto: Christian Mård

Strategiskt läge mellan kust och fjäll

Arvidsjaur är huvudort i en kommun med knappt femtusen invånare i norra Sveriges inland, strax söder om polcirkeln. Det geografiska läget, ett par timmars bilresa från flera större städer längs kusten, exempelvis Piteå, Skellefteå och Luleå, gör Arvidsjaur till en ideal plats att ladda batteriet. Åke Persson har blivit uppringd av nöjda bilägare, som nu vågar ta elbilen till stugan över helgen.

– Laddstationen har öppnat en brygga mellan kusten, där många elbilsägare bor, och fjällen, särskilt området runt Hemavan där många tillbringar sin fritid, säger Åke Persson.

Svårt nå lönsamhet – Klimatklivet avgörande

Elbilar utgör ännu bara några få procent av den totala bilparken i Sverige. Antalet laddbara fordon växer dock snabbt, och under 2021 passerade antalet laddbara fordon i Sverige 200 000. Det är på ett sätt ingen brist på antal laddstationer – totalt finns över 12 000 laddpunkter i Sverige. Men de är ojämnt fördelade. Fortfarande är det svårt att nå lönsamhet i publika laddstationer utanför storstadsområdena och de mest trafikerade europavägarna, säger Åke Persson.

– Det är fortfarande inte kommersiellt lönsamt med laddstationer i inre Norrland. Det finns ännu för få elbilar här. Utan stödet från Klimatklivet hade laddstationen i Arvidsjaur inte blivit av – och utan laddstationer så tvekar folk i området att köpa elbilar.

Åke Persson vid laddningsstation
Bättre laddmöjligheter främjar elbilsanvändningen. Foto: Christian Mård

Klimatnytta – både på kort och lång sikt

Den direkta klimatnyttan har uppskattats till 42 ton koldioxid per år. Siffran bygger på att de två laddpunkterna används under femton år, och att el ersätter fossila drivmedel. Laddaren bidrar även indirekt och på sikt till klimatomställning. Ett utbyggt laddnätverk gör att fler vågar ta klivet över till elbil, säger Åke Persson.

– Jag tror att en mental spärr har släppt, speciellt kring de långa resorna. Jag har en granne som plötsligt tar elbilen hela vägen från Skellefteå till Hemavan, vilket han inte gjort tidigare. Och jag vet fler i samma sits som överväger att skaffa elbil, säger Åke Persson.

Åker Persson sitter i en elbil
Snabbladdstationen i Arvidsjaur öppnar upp för elbilsanvändning från kust till fjäll. Foto: Christian Mård