- Start
- Miljömålen
- Frisk luft
- Resvanor
- Du är här: Blekinge län
Resvanor uppdelade på färdsätt och kön i Blekinge län
Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)
Ladda ner diagramdata för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)
Skriv ut diagram för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)
Vad kan jag göra?
Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:
- Använda det i trycksaker
- Använda det i presentationer
- Använda det i digitala medier.
Vad bör jag göra?
Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:
https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/blekinge-lan/
Resvanor - Rest sträcka i Blekinge län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)
Ladda ner diagramdata för Resvanor - Rest sträcka i Blekinge län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)
Skriv ut diagram för Resvanor - Rest sträcka i Blekinge län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)
Vad kan jag göra?
Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:
- Använda det i trycksaker
- Använda det i presentationer
- Använda det i digitala medier.
Vad bör jag göra?
Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:
https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/blekinge-lan/
Andelen kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka
I Blekinge stod kollektivtrafik, cykel och gång för i genomsnitt 13 procent av resandet under perioden 2011-2016. Detta är lägre än genomsnittet för landet. Under motsvarande period stod bilresandet för i genomsnitt 85 procent. Persontransportresor till fots och med cykel utgör en liten andel som varit relativt konstant under åren.
På riksnivå visar resvaneundersökningarna att män i genomsnitt reser längre än kvinnor. Vidare framgår att det är en större andel kvinnor som använder kollektivtrafik, gång och cykel jämfört med män. Motsvarande uppgifter för länet är inte statistiskt säkerställda.
Indikatorn följer upp regeringens nya etappmål om att "Andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent år 2025, uttryckt i personkilometer, i rktning mot att på sikt fördubbla andelen för gång-, cykel- och kollektivtrafik."
Andelen resor med kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka om Blekinge ska bidra till etappmålet.
Metod
Fördjupning
Om data
Ansvarig myndighet för indikatorn Resvanor: Naturvårdsverket