Resvanor uppdelade på färdsätt och kön i Kalmar län

Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Rest sträcka i 1000-tals km per år för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor och män). Etappmålet inom miljömålssystemet om ökad gång-, cykel- och kollektivtrafik innebär att andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer.

Ladda ner diagramdata för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Skriv ut diagram för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/kalmar-lan/

Resvanor - Rest sträcka i Kalmar län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Totalt rest sträcka i 1000-tals km under åren 2011-2016 för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor respektive män)

Ladda ner diagramdata för Resvanor - Rest sträcka i Kalmar län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Skriv ut diagram för Resvanor - Rest sträcka i Kalmar län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/kalmar-lan/

Andel kollektivtrafik, gång och cykel behöver öka

Sveriges befolknings resvanor är en ny indikator som följer upp regeringens nya etappmål. Regeringen har som mål att på sikt fördubbla andelen persontransporter som sker till fots, med cykel eller med kollektivtrafik. Till år 2025 är målet att öka andelen till 25 procent. I Kalmar län var denna andel runt 12 procent för perioden 2011 - 2016. Under samma period skedde 85 procent av persontransporterna med bil. Användandet av just kollektivtrafiken i länet ser ut att ha ökat en del sedan 2013.

På riksnivå visar resvaneundersökningar att män i genomsnitt reser längre sträckor än kvinnor. Vidare framgår att det är en större andel kvinnor som använder kollektivtrafik, gång och cykel jämfört med män. Motsvarande uppgifter för länet är inte statistiskt säkerställda. 
 

 

 

Metod

Fördjupning

Om data

Typ av indikator enligt DPSIR:
Respons (åtgärder)
Dataleverantör:

Ansvarig myndighet för indikatorn Resvanor: Naturvårdsverket