- Start
- Miljömålen
- Frisk luft
- Resvanor
- Du är här: Norrbottens län

Resvanor uppdelade på färdsätt och kön i Norrbottens län
Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)
Ladda ner diagramdata för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)
Skriv ut diagram för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)
Vad kan jag göra?
Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:
- Använda det i trycksaker
- Använda det i presentationer
- Använda det i digitala medier.
Vad bör jag göra?
Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:
https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/norrbottens-lan/
Resvanor - Rest sträcka i Norrbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)
Ladda ner diagramdata för Resvanor - Rest sträcka i Norrbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)
Skriv ut diagram för Resvanor - Rest sträcka i Norrbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)
Vad kan jag göra?
Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:
- Använda det i trycksaker
- Använda det i presentationer
- Använda det i digitala medier.
Vad bör jag göra?
Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:
https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/norrbottens-lan/
Andelen kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka
I Norrbotten står kollektivtrafik, cykel och gång för i genomsnitt 10 procent av resandet under perioden 2011 - 2016. Detta är lägre än genomsnittet för landet som är 20 procent och betydligt under snittet för Stockholms län som är 36 procent.
För perioden 2011 - 2016 stod bilresandet för i genomsnitt 88 procent i Norrbotten. Andelen persontransportresor till fots och med cykel utgör en mycket liten andel.
På riksnivå visar resvanundersökningarna att män i genomsnitt reser längre än kvinnor. Vidare framgår att det är en större andel kvinnor som använder kollektivtrafik, gång och cykel jämfört med män. Uppgifter uppdelat i kategorierna män och kvinnor är inte statistiskt säkerställda på länsnivå.
Indikatorn följer upp regeringens nya etappmål om att ”Andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer, i riktning mot att på sikt fördubbla andelen för gång-, cykel- och kollektivtrafik.”
Andelen resor med kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka om Norrbotten ska bidra till etappmålet ovan.
Metod
Fördjupning
Om data
Ansvarig myndighet för indikatorn Resvanor: Naturvårdsverket