Resvanor uppdelade på färdsätt och kön i Norrbottens län

Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Rest sträcka i 1000-tals km per år för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor och män). Etappmålet inom miljömålssystemet om ökad gång-, cykel- och kollektivtrafik innebär att andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer.

Ladda ner diagramdata för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Skriv ut diagram för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/norrbottens-lan/

Resvanor - Rest sträcka i Norrbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Totalt rest sträcka i 1000-tals km under åren 2011-2016 för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor respektive män)

Ladda ner diagramdata för Resvanor - Rest sträcka i Norrbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Skriv ut diagram för Resvanor - Rest sträcka i Norrbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/norrbottens-lan/

Andelen kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka

I Norrbotten står kollektivtrafik, cykel och gång för i genomsnitt 10 procent av resandet under perioden 2011 - 2016. Detta är lägre än genomsnittet för landet som är 20 procent och betydligt under snittet för Stockholms län som är 36 procent.

För perioden 2011 - 2016 stod bilresandet för i genomsnitt 88 procent i Norrbotten. Andelen persontransportresor till fots och med cykel utgör en mycket liten andel.

På riksnivå visar resvanundersökningarna att män i genomsnitt reser längre än kvinnor. Vidare framgår att det är en större andel kvinnor som använder kollektivtrafik, gång och cykel jämfört med män. Uppgifter uppdelat i kategorierna män och kvinnor är inte statistiskt säkerställda på länsnivå.

Indikatorn följer upp regeringens nya etappmål om att ”Andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer, i riktning mot att på sikt fördubbla andelen för gång-, cykel- och kollektivtrafik.”

Andelen resor med kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka om Norrbotten ska bidra till etappmålet ovan.

Metod

Fördjupning

Om data

Typ av indikator enligt DPSIR:
Respons (åtgärder)
Dataleverantör:

Ansvarig myndighet för indikatorn Resvanor: Naturvårdsverket